torsdag 1 november 2007

My heart belongs to daddy


Älskade Pappa. Jag säger det allt för sällan. Du är allt jag har, du är min trygghet och min ro. Du finns alltid där för mig och drar mig upp när jag själv inte orkar, även om jag stretar emot.
Det var du som sprang efter min cykel och höll i pakethållaren när jag skrek att jag aldrig skulle lära mig cykla. Det var du som höll i mig och visade mig simtag när jag skrek att jag aldrig skulle lära mig simma. Det var du som satt och tragglade matematik med mig när jag skrek att jag aldrig skulle lära mig gångertabellerna.
Jag lärde mig både att cykla, simma och att rabbla gångertabellen. För du gav aldrig upp. Det är en av alla de saker som jag beundrar med dig, att du aldrig ger upp. Hur många gånger jag än slängde matteboken i väggen och var arg så slutade du aldrig. Du trodde på mig, och det gör du fortfarande.
När jag var som mest hopplös i början av högstadiet och min skolgång inte såg allt för ljus ut så var du där. Du satt på varje möte med rektorn, träffade varje kurator och tog varje klagomål. Men gud nåde den som sa att jag var hopplös, då var du där och försvarade mig. För dig var jag inte hopplös, och det var det som fick mig att börja om igen. För visst var jag väl kanske hopplös, men du såg aldrig det. Att jag var hopplös fanns aldrig i din värld.
När jag var liten sa du alltid att jag kunde bli precis vad jag ville, att jag kunde erövra hela världen. Jag har blivit större nu, och jag vet att jag förmodligen aldrig kommer att erövra världen. Men det som jag vet är att du alltid finns där bakom mig i alla mina val, i både bra och sämre, och det är så mycket bättre än att erövra världen.
Du har alltid tröstat mig när jag gråtit, fast jag slagit på dig och sagt att jag hatar dig, så har du inte släppt mig. Du har plåstrat om mina såriga knän och läst sagor. Du låter mig alltid vinna i kubb och yatzy. Du har alltid varit en bra förebild och besvarat alla mina frågor om denna värld.
Du byggde byns finaste koja till mig och åt till och med en av mina sandkakor en gång för att jag inte skulle bli ledsen.
Pappa, jag kommer göra allt för att göra dig stolt och för att vara en bra människa som du har lärt mig. Utan dig hade jag inte varit den jag är idag. Jag älskar dig.

Inga kommentarer: