måndag 17 mars 2008

Våra sommarnätter

Nere vid Smedjegatan en juninatt
gick jag och undrade var jag hade varit
På cigarrens busshållplats mötte jag dig
Vi gjorde sällskap
Vi gick hem till mig

Sällan visad ömhet
brann som en glöd i mig
Och ett barn i trasor
skrek efter bröd i dig
Solens första strålar
kom genom rutans skumma glans
och en koltrast satt och sjöng
på ett tak någonstans

Och när vi vaknade föll regnet ner
Vi köpte rom och frukt och något mer
Liljeholmsparkens golv av gräs
under blad och gren
där låg vi och drack
rom i regnet
rom så ljus och len

Och jag sa: Jag tycker om dig
Och du sa: Jag tycker om dig
Det var väl bara nåt vi sa
som vi sa för att det lät så bra

I oktobernattens grav
I Jönköpings svarta skog
värms jag än av det du gav
och det du tog
På hyllan under spegeln
där ligger din halskedja kvar
Buteljen ligger tom i regnet
Där våta löven far
- Ulf Lundell

2 kommentarer:

Anonym sa...

Blev lite fundersam över om det är oss du menar, det skulle mycket väl kunna vara fallet.
Du ska veta att jag saknar dig.
Fidde

Elin Bergholm sa...

Och du ska veta att jag saknar dig.